Een overzicht van de APK keuringspunten;

Bandencontrole bij de APK-keuring
Eén van de belangrijkste punten van de APK zijn de banden. Aangezien dit het enige contact met het asfalt vormt zijn banden een belangrijk veiligheidsaspect. Maar helaas wordt dat vaak vergeten. Controleer jij je banden weleens op profieldiepte of eventuele beschadigingen? Alleen daarom al is het prettig dat het bij de APK in ieder geval aan bod komt. Om niet op je banden afgekeurd te worden moeten deze aan de volgende punten voldoen:

– Het profiel moet minimaal 1,6 millimeter zijn;
– Er mag geen beschadiging op de velg en de band zitten die gevaarlijk kan zijn;
– De staat van de wiellagers moet goed zijn;
– De bandenspanning moet in orde zijn;
– De maat van de banden moet kloppen;
– De banden moeten in de juiste draairichting gemonteerd zijn

Uitlaat
Ook de uitlaat wordt aan een uitgebreide test onderworpen. Hij mag niet lekken en moet stevig aan de auto vastzitten. Daarnaast wordt de roetuitstoot gemeten. Bij stationair draaien en verhoogde toerentallen wordt gecontroleerd op roetuitstoot (bij een diesel) of een CO-meting en een 4-gastest bij auto’s op benzine en LPG. Bij auto’s die na 2005 geproduceerd zijn wordt het motormanagement uitgelezen om te kijken of er nog fouten zijn in het uitlaatsysteem.

Gordels
Een cruciaal instrument op het gebied van veiligheid is de gordel. Ook deze krijgt wordt aan een controle onderworpen. Zowel de gordels voorin alsook achterin worden helemaal uitgerold en gekeurd op beschadigingen. Daarna wordt gekeken of de gordel een goede blokkade geeft en of de sluiting goed werkt.

Carrosserie
De carrosserie van de auto wordt gecontroleerd op roest, scheuren en uitstekende delen. Vleugelmoeren en velgen die te ver uitsteken zullen verwijderd moeten worden om door de keuring te komen. Tevens wordt er gecontroleerd op roest. Maar wees niet bevreesd, als er een paar roestplekken zijn wordt de auto niet direct afgekeurd. Roest op de deuren zijn niet zo ‘bedreigend’, maar als er op de motorkapsluiting of de vloer van de auto roest te vinden is wordt het nijpend. Auto’s kunnen daar op afgekeurd worden aangezien het aangeeft dat er essentiële onderdelen aan het roesten zijn.

Remmen
Ook de remmen zijn van enorm belang. De remmen worden gecontroleerd op remdruk. Zo moeten beide voorwielen dezelfde druk geven en beide achterwielen ook. Het moet niet zo zijn dat links harder remt dan rechts. Ook wordt gekeken of de achterremmen niet harder hun best doen dan de voorremmen, om slipgevaar te voorkomen. Als laatste binnen de remmentest wordt gecontroleerd of de handrem naar behoren werkt.

Combineer uw APK met een kleine- /grote beurt

Houd uw APK vervaldatum in de gaten

Verlichting tijdens de APK controle
De verlichting van de auto moet aan alle wettelijke eisen voldoen. Alle gemonteerde verlichting moet werken (of je het nu wel of niet gebruikt), een derde remlicht is verplicht voor auto’s na 2001 en het dimlicht moet goed afgesteld staan om verblinding van tegenliggers te voorkomen. Daarnaast moeten alle lichten aan de juiste eisen voldoen op het gebied van kleur.

Wielophanging en stuurinrichting
De staat en speling van de wielophanging en de stuurinrichting ontkomen eveneens niet aan het oog van de APK-keurmeester. Er mag natuurlijk niet teveel speling op zitten. Er wordt bovendien gekeken of alle bouten en moeren van de stuurinrichting goed vastzitten en of de wielophanging geen roestvorming kent.

Zicht, vergrendeling en geluid
De auto moet als laatste goed afgesloten kunnen worden en er moet voldoende zicht zijn. Er wordt gekeken of de sloten goed werken en er geen roest op de portieren te vinden is. Door de voorruit moet voldoende zicht zijn en er mogen geen grote beschadigingen of verkleuringen in het zichtveld zitten. Daarnaast moeten de ruitensproeiers en –wissers goed werken, evenals de voorruitontwaseming. Ten slotte moeten wettelijke vereiste spiegels aanwezig zijn en goed vast zitten en mag de claxon bovendien slechts één toonhoogte hebben.